Bjørn West-presten Roal Hedegaard Jacobsen
Forfatter: Jonas Riisnes
Roal Hedegaard Jacobsen gjekk bort i oktober 1993, 83
år gamal. Det vart då skrive om han i Bjørgvin Kyrkjesogelag
si årbok og i bygdebladet Strilen. Eg møtte Hedegaard Jacobsen
i august 1990 i heimen hans i Oslo, og me hadde ein lang samtale som eg
fekk ta opp på band.
Han var svært interessert i at me skulle få
til eit Bjørn West-museum i Masfjorden og han ga til museet sine
personlege ting som kart, våpen, feltkniv, og så nattverdsettet
som han hadde brukt. Dette er unikt og liknande finst ikkje på noko
anna museum i landet.
Hedegaard Jacobsen kom til Bjørn West i januar
1945. Han skriv sjølv at han gjekk iland på brygga i Hosteland.
Magnus Midtbø fortel at presten kom til dei på
Midtbøen og overnatta. Magnus måtte avgarde og varsle Martinus
Nordland. Deretter rodde Magnus og Kasper Hosteland han i færing
til Andvika. Dei visste då ikkje at det var ein prest dei hadde med
seg, men at han var forkjølt og hadde ein stygg hoste, hugsar Magnus
godt.
I filmen om Bjørn West som vart vist på TV
15. oktober -94 er feltpresten berre så vidt nemnd. Sjølv
skreiv Hedegaard Jacobsen om feltpresttenesta i Bjørn West i Bjørgvin
kyrkjehistoriske årbok for 1970, og eg har fått lov å
trykkje det oppatt her.
Jonas Riisnes
------------------
Roal Hedegaard Jacobsen skriv: «Litt om feltprest-tenesta
i Bjørn West blir å bla i minnenes bok. Å skrive et
dagsregister den gang var selvfølgelig av «secretgrunner»
forbudt. Noen rapport foreligger heller ikke. Dermed er muligheter for
«feilhusk» tilstede. Men for den som var med, vil disse 25
år neppe ha tæret meget på stoffet. Hele tjenesten var
for særpreget og uvant. Den satte sine dype spor.
Vi er i desember 1944. Noen stikkord hadde bragt meg til
et møte med en ukjent mann i Strømgaten, vis a vis «Frelsestempelet»
- Bergen. Oppgave: «Feltprest et sted i verden - ta med ski. Vil
du?» Det lød utfordrende og skremmende. Litt betenkt var jeg,
for en skade på venstre øye hadde gjort det blindt. Fikk et
døgns betenkningstid - og slo til.
«Hvor mannen er, skal kirken være».
Så enkelt stod feltprestens tjeneste for meg. Presten har, om han
vil eller ei, å oppsøke mennesket der det er.
Det var nok av spenningsmomenter når man i slutten
av januar 1945 tar ryggsekk og ski ombord i en av fjordbåtene våre.
Hvor går ferden? Til Island? Ingen ting blev sagt
og ingen spurte. Men ett visste jeg: «Gå i land på brygga
i Hosteland!» Nye stikkord, og i nattens mørke bar det over
fjorden i færing, opp de bratte kneikene i bygda for til slutt å
havne foran den øverste gården. Min veiviser i mørket
fulgte ikke helt frem. Hvad går jeg til? Venn eller fiende?
Men kaffeduften ute i gangen røbet engelske forbindelser,
og der- inne på kjøkkengulvet i full uniform: offiserer i
den nye «battledress» med HVII i lua.
Neste dag bar det til fjells i glitrende sol og vinterføre.
Her stiger fjell mot sky. Og nedover «Bjørneskavlen»
får jeg første glimt av «menigheten»: 20 mann
i stup utover og ned for å hente forsyninger. Mat og ammunisjon skal
på rygg til fjells. Vel fremme med leggkrampe etter en lang dags
skitur melder jeg meg i et nedsnedd hovedkvarter for sjefen: kaptein Harald
Riisnes.
«Bataljonen» består av 30 mann. Og her
finner jeg samlet offiserene: nestkommanderende, adjuntant, legen, telegrafisten
og andre spesialister i våpenbruk etc.
Ryggsekken min er gjenstand for en dyp interesse. Jeg
fatter ikke straks og vet jo heller ikke så meget om mine kolleger...
Men efterhvert som det står klart at her sitter menn som har vært
borte fra landet i årevis - som har levet på en og samme middagsrett
i mange måneder, ja, da blir «Morgenposten» ettertraktet
litteratur og sildelasten i sekken herrekost. Samme avis blev hovedbestanden
i biblioteket på mang en støl i de dager.
Før mine sivile klær blir flammenes rov får
presten sin ilddåp som sildesteker.
En dag tidlig i februar var første oppstilling.
Ingen glemmer den. Instruksjoner og ordrer er gitt. Presten holder sin
første gudstjeneste i felt. Gnistrende kaldt er det i solskinnet
på vannet. Det er oss bevist at vi lever i dette lille eneste stykke
av et fritt Norge. Frie menn i egne uniformer. Bak haugen vaier splittflagget
over hovedkvarteret: seterbua.
Å få stemmen til å lystre var hardt.
Klump i halsen forsøkte å ta motet. Hvem visste da at jeg
en dag 22 år etter på en liten kafe i Oslo skulle få
repetert den tekste. Han satt tvers over bordet for meg og gjentok den
ord for ord. Det var prestens skyld.
Så lød det: «Tred av!» Og mens
et fly fra vest i svimlende høyde jóg over, gled 33 mann
«hjem» til kåk og sel. Enda sang det i øret: «Kjemp
for alt hvad du har kjært. Dø om så det gjelder...»
Ja, det burde stå klart at det kan være rett
å dø.
Offiserene våre var utdannet i Scotland. Fallskjermjegere,
sabotører. Noen hadde prøvet Gestapos metoder og sittet i
norske og svenske fengsler, passert grenser og Nordsjøen flere ganger.
Av mannskapene, som kom etterhvert og tilslutt utgjorde
250 mann, hadde flere vært vitner til de brutaleste episoder hvor
far eller brødre var torturert. Uvissheten om hvordan det stod til
hjemme med de kjære - for prestetjeneste var det selvsagt viktig
å kjenne slike forhold for, om mulig, å hjelpe. Sjefen plasserte
meg derfor slik at jeg tok imot de fleste ved innrullering og ved utlevering
av dødsmerkene. Å finne hver mann senere var ikke så
lett. Forlegningen lå nemlig spredt 4 mil frå sør og
vest i Masfjordfjellene til nord og øst i Sognefjellene.
Men efterhvert som jeg var fortrolig med hovedkvarteret
og offiserene der, blev det å ta seg fram fra sel til sel og 10 til
20 mann på hvert. Planken som skilte mellom 20-25 minusgrader ute
og den lille sommerovnen, gjorde nok sitt aller beste. Når storm
og snøføyke tvang i kne, krevde vinteren friske menn med
et ufattelig pågangsmot. Å finne brensel i metervis av sne
var heller ingen spøk.
Allikevel var de lange vinterkvelder de gyldne anledninger.
Ja, slik opplevet prestefenriken det. Og det manglet sjelden hjelp.
Den som hadde evnen til å gjengi det kapitel: Alvor
og skjemt! En typisk vestlandsk stil kan jo gjøre alvoret morsomt
og skjemten alvorlig. Og da er det snert i det,- snert som treffer.
Inne på Myrestøl i den blå salong -
ja, var den ikke blå, den fallskjermen som hadde gitt navnet? - der
kunne ingen vise konkurrere med prestevisa. Det hadde seg nemlig så
at «gnisten» hadde et monstrum av et apparat som skulle sykles
for å få elektrisitet. En hard jobb, og maskinen het naturligvis
Helvedesmaskinen. Anderledes kunde det ikke være om man hadde syklet
den noen timer. Og plass i en vise måtte den ha. Men takket være
prestens antydninger om å rasjonere på ordforrådet i
sin almindelighet, så het denne helvedesmaskinen i den omtalte vise
kun : dudelidusk maskin!
Denne utgaven var til bruk ved høytidelige besøk
- om den i det hele tatt var til bruk ellers vites ikke. Når så
dette «dudelidusk» overtok rollen som forsterket begrep i vanskelige
situasjoner, da var seieren stor. Dermed hadde man jo latt presten få
beskjed om at man ante hvad han mente, men.. ja, det var så lite
som skulde til for å være lyktetenner.
Men nu lakker det til påske. Grisevær med
sludd og regn. Riktig vestavær. Vi hadde tillyst gudstjeneste i «Tverrvassbu»
påskedag. Litt vanskelig var det - vi manglet salmebok. Men en av
disse lange, mørke kveldene løste problemet.
Vi satt omkring det vesle messebordet. Et skrøpelig
stearinlys strevde med å kaste stråler over noen som hygget
seg med en kortstokk, og over tekstboken min i den andre enden av bordet.
Plutselig hører jeg: «Trenger du hjelp, prest?» - jo,
det var dette med salmebøker og påskestrofer, og dermed fikk
vi en travel kveld. Hvordan en fikk tak i blåpapir er fremdeles en
gåte, blyanter og papir litt lettere, men hvordan skulde det gå
med tekstene:
Så satte «dikterne» igang, og først
langt på kvelden forelå i noget fornyet utgave, kanskje, «Påskemorgen
slukker sorgen». Helt feilfri var den vel ikke, men det var derimot
«Jesus lever, graven brast...» Og når vi så tok
hjelp av noen andre salmer, så gikk vi påskedag trøstig
imøte.
Forlegningens sjef hadde sannelig gjort sitt ytterste.
Alterlys var støpt av parafin til skismørningen med hvite
skolisser som veke, og de første grønne spirer av våren:
bjerkeløv i yrgrønt. At alteret til og med hadde hvit duk
her - var fest.
Teksten det året har denne personlige adresse fra
graven: «Gå til disiplene og til Peter... og si... Han er oppstanden».
Peter som sverget om troskap og svek så brutalt,
møter sjelesørgeren og plukkes frem for å bringes tilbake
til tilgivelsen og gleden...«Salmebøkene» hjalp hukommelsen
og ut tonte det : «Påskemorgen slukker sorgen til evig tid».
I vårt massive mannssamfunn rykket plutselig en
kvinne inn på arenaen. Hun var på tur i fjellet og støtte
på en av våre patruljer. Man tok ikke sjansen på å
slippe henne til bygds igjen. Vi fikk telegram via England om episoden,
og sjefen dro de 4 mil på rekordtid til Stordal hvor hun skulde oppholde
seg. Telegrammet må ha antydet at det var sjefens forlovede. De hadde
ikke sett hverandre på år. Dagen etter fikk vi nok et telegram
- det korteste hovedkvarteret hadde mottatt: «Send presten!»
Fra den 7. april 1945 begynte tyskerne å sende styrker
mot oss, og fra da av var vi hele tiden i alarm. Til sine tider var mannskapene
ikke ute av tøyet natt eller dag. Jeg måtte finne en plass
hvor de fleste måtte passere og forsøkte å holde meg
der, stundom til avløsning for kokken, som alltid hadde store ostekjeler
med mat. Kokende te med sukker og tørrmelk var alltid aktuelt. -
I erindringen fra disse døgn går natt og dag i ett, men visse
glimt står klart. Å være på post i slike situasjoner
var maktpåliggende, for med spenningen og trettheten melder det seg
mangt.
Vi mistet syv av våre - derav seks i kamp. På
den tid var det så hektisk at jeg blev for det meste alene om å
begrave en av dem som vi kunne nå frem til. Vi var nære venner
og skulde sammen med noen andre møtes mandagen efter - den mandagen
kom ikke til oss. Han hadde bedt oss å lese dagboken hans om noe
skulde hende. Påskedag hadde bare de ord: «Og til Peter..»
Så blev det fred og jubel over land. Da står
det tyngste igjen for feltpresten - for intet å regne mot dem som
skal ta imot ham: dødsbud og begravelse.
Med marinefartøy ut i skjærgården,
veien over knauser og berg, den lange myren inn mot gården hvor jeg
skimter far som hugger ved - frem til.... Eller veien der den svinger inn
mot hageporten - hageporten som jeg kjenner så godt fra før.
Han hadde jo så stolt fortalt om hvordan far og han hadde pusset
og stelt den... Alt sammen var så kjent, enda jeg aldri hadde vært
der før.
I lune stunder i mørket «dro vi jo alle hjem,»
og hadde vi en å dele våre gleder med, så gjorde vi det,
for dermed blir gleden dobbel. Men bekymringen og sorgen blir jo også
halv å bære når man finner en å dele den med, så
blev det å forsøke å lytte.
Å bli ferdig med tiden i «Bjørn West»
går ikke. Vi vil heller ikke. Dertil så vi for meget av samhold
og vennskap i de aller vanskeligste forhold.
Jeg vil alltid kjenne meg i takknemlighet til vår
sjef og nestkommanderende og de andre offiserene som «oppdro»
meg til tjenesten, og til forlegningssjefen og mannskaper som til alle
tider hadde åpne dører for meg».
-----------------------------------------------------------------------
Fjon frå fjell til fjord nr. 4 1994 - Masfjorden
Sogelag. |