Soga om ein veg
Forfatter: Albert Kjetland
Då Masfjordtunnelen mellom Matre og Storevatn vart
opna i 1995, vart det fredeleg etter vegen gjennom Haugsdalen. Og stilt,
nesten som i gamle dagar synest me som hugsar tida lenge før vegen
kom forbi her. Men ikkje berre gjennomgangstrafikken er borte.
Også dei som bur øvst i dalen har funne ut
at kortaste vegen til Matre er gjennom tunnelen, når dei skal på
arbeid eller ta handletur. Langs vegen mellom Kjetland og Haukeland ferdast
ikkje mange. Dette vegstykket har nesten vorte til overs. Det er på
ein måte både underleg og litt vemodig, berre vel 40 år
etter at vegen vart bygt.
Det er dette veganlegget eg vaks opp med, og som var den
store hendinga i min barndom og tidlege ungdom. Det var her ting byrja
å skje, tidleg på 50-talet, byrjinga til kraftutbygginga og
samferdselrevolusjonen. Det var her eg tente mine fyrste kroner, og her
vart eg vitne til eit historisk omskifte i vegbygging berre på nokre
få år. Noko eg alltid ser for meg når eg av og til ruslar
ein søndagstur til Haukeland. Og viss lesaren vil vera med 40-50
år attende i tida, så skal eg fortelja soga om vegen slik eg
opplevde ho, både på godt og vondt.
Matre-Romarheim heitte anlegget eigentleg. Begge stadane
låg langt utanfor vår daglege horisont i min barndoms dal.
Særleg Romarheim var så aldeles langt bortanfor alle fjell
og fatteevne. Der hadde me no aldri vore. På Tverbjør fortalde
dei om ein katt som hadde vorte borte i den store hola i Tverbjørskaret
og som kom ut att på Romarheim heilt hårlaus. Han måtte
ha fare kaldsleg langt, mest som til andre sida av jorda. Men trudde gjorde
me visst. Det måtte vera draumen om at det skulle finnast ein veg.
Men Bjørnekletthamrane og Fosshaughamrane låg
der og stengde med si skræmande utfordring og syntest meiningslause
å ta fat på med handemakt. Likevel var det ikkje der fyrste
taket skulle stå då linevalet omsider var avgjort og det vart
bestemt at no skulle dei byrja på vegen frå masfjordsida. Den
gongen var det 5 km veg opp gjennom dalen frå gamlekaien til
Bjørneklettbotnen, og det var her fyrste stubbebrytarane
kom på plass.
Hausten 1946 vart ei spennande tid. Ei tyskarbarakke kom
frå Romarheim, og han Arne Hope måtte importerast frå
Haugsvær med lastebilen sin for å transportera ho opp til vegenden.
Der vart ho sett opp att borte i ei myr av fire karar frå Austrheim
og Lindås. Dei budde hjå oss utover hausten, og fram mot jul
var bygget ferdig. Det var ikkje noko vakkert syn når sant skal seiast,
korkje utvendig eller innvendig. Eg hugsar ho vel, og det er det kanskje
fleire som gjer. Ein lang gang midt etter huset, mørk som Eikefettunnelen
før der kom lys, med 4- og 6-mannsrom på begge sider. Ikkje
elektrisitet eller innlagt vatn og sjølvsagt utedo i ei anna myr.
Så skulle huset vaskast før folk kunne flytta
inn, og her vart det bruk for meg. Alt vatn måtte berast og varmast
på ein diger vedkomfyr, og det var ikkje få bøtter som
måtte til. Den gamle kvite krisemålinga gjekk av i vask, og
etter kort tid var vatnet reine kalkmørja. Det var litt av eit strev,
og etterpå var alle samde om at eg skulle ha løn som ein vaksen
kar. Dette var før alle arbeidsmiljølover, og eg fekk 2 kr
timen som alle hine. Så eg trur knapt vegsjefen har hatt nokon på
si løningsliste i så ung alder korkje før eller sida,
knapt 11 år gamal.
Og etter jul kom dei, arbeidarane som skulle gå
laus på gråsteinsurdane. Dei gjorde eit mektig inntrykk på
meg og etter kvart kjende eg dei fleste. Det var gjelsvikane, han Anders
og han Bertin, det var Leon Eikefet og han Bernt Bjørsvik. Der budde
dei gjennom vinteren med parafinlampe og vedovn og eg syntest dei åt
mykje langebrød med sirup, og klippfisk. Om våren låg
det att fem akortar etter dei, fem stykke nypukka veg i steinura, dei fyrste
betane av vegen «te byd'n». Det var langt fram, vonlaust langt
fram.
Så vart det stilt nokre år. Men omkring 1950
vart det snakka om kraftutbygging. Det var store planar, større
enn dei fleste då kunne fatta.Om kraftstasjon inne i fjellet, om
oppdemming av vatn, lange vasstunnelar og vegbygging. Heilt til Gobotn
skulle vegen fram der det skulle byggast dam. Og fyrste etappen var vegen
til Storevatnet som no måtte gjerast ferdig. BKK forskotterte kostnader,
no mangla der ikkje pengar.
Og i januar 1952 kom vegslusken att og byrja på
hamrane. I Bjørneklettbotnen vart det på nytt liv og røre
og brakka var full. Eg hogde ved og bar inn mjølk til dei, det var
min jobb fyrste vinteren. Arbeidslaus vart eg ikkje, for dryge vedfang
gjennom jøtulomnane, opptil 1/2 mål i sprengkalde døger
vart det sagt, men det var vel litt overdrive. Lite var forandra når
det galdt bustaden, brakka var like mørk og gisen.
Men vegarbeidet hadde gjennomgått ein liten revolusjon
på desse få åra gjennom to tekniske framsteg: Kompressoren
og svingkranen.
I 1947 gjekk all boring med feisel og minebor, og stubbebrytar
var einast hjelpemiddelet når tungt skulle lyftast. Men lyftet måtte
plasserast mellom dei tre beina på stubbebrytaren. Svingkrana kunne
leggja stein på ein nokså vid halvsirkel utanfor det oppståande
spelet. Og det kom vel med når mursteinen skulle leggjast utpå
svimlande stup.
Men endå meir framsteg låg det kanskje i det
arbeidet som trykklufta frå kompressoren no gjorde. Å bora
skjeringar på 30-40 m høgd med handemakt hadde knapt nytta.
No gjekk boringa så utruleg mykje snøggare og lettare. Likevel
tok arbeidet tid og det var eit vågespel. Ein måtte starta
på toppen, bora så langt ein nådde og så skyta
seg ei hylle.
Så var det same prosessen på nytt vidare
nedover, gong etter gong. Dei gjekk i tau og stigar, i all slags ver, men
utruleg nok hende det ingen alvorlege ulukker. Fyrste vinteren gjekk, og
den neste, før dei var gjennom hamrane.
Og folk fylgde med i storverket og hadde rimeleg å
snakka om. Om Storsetn som la kassevis med dynamitt i ei sleppa og velte
heile berget ned i ei salve, om muren hans Anders Natås som aldri
vart ferdig av di han var så nøyaktig. Meir enn eit år
brukte han, men så var muren også litt av eit stykke handverk,
sjølv om knapt nokon har lagt merke til han sidan.
I dag ville ein kvikt og greitt slege ein tunnel under
kvar hamar og vore ferdig fort, enkelt og sikkert. Men den gongen hadde
ein ikkje slik teknikk. Tunnelar var aldri på tale. Og difor vart
arbeidet langt meir dramatisk, langdrygt og fårleg.
Og det var ikkje berre folk med røynsle frå
vegbygging i ulende som gjorde arbeidet, men mange urøynde ungdomar
frå vår eiga bygd som fekk eit brutalt møte med rallarlivet.
Dei greidde seg bra, og bra gjekk det.
Våren 1953 var Anders ferdig med muren sin, og me
kunne grusa vegen til Haukeland. I mellomtida hadde ei ny brakke kome opp
på Haukelandstigen. Ho hadde då fare ein lang veg. På
gamlebilen til onkel Malvin i teleløysinga, med taubane over elva
til Merkeshaugen, på hesteslede langs den gamle kløvjevegen
til Haukeland, og til slutt på ny taubane til stigen der huset til
Mæhle står i dag.
På stigen huserte bernesingane og andre litt meir
anonyme som bygde vegen frå Fosshaugen til fjellkyrkja medan ein
venta på at hamrane skulle bli ferdige. Nokre av arbeidarane budde
også på Haukeland, slike som han Halvdan og han Jens med sine
lag ute frå Risnes.
Det var utruleg at vegen var komen så langt. Det
opna seg liksom ein von om veg vidare mot sør også no når
ein var komen heilt til Storevatnet. Kanskje ein dag, om ikkje alt for
lenge kunne me køyra til ei ukjend bygd ved ein annan fjord. Men
til «byd'n» - så langt våga ingen tenkja.
Nyvegen var fin og utruleg brei. Men Haukelandslia var
liksom ikkje same storverket, sjølv om også grusreinene og
bakkemurane der krov sitt. Det var dei som hadde klatra i hamrane som var
heltane. Kvardagsheltane i eit lite avstengt lokalsamfunn.
I dag finst det visst ikkje så mange heltar att,
heller ikkje i vegvesenet. Kanskje er dei der, men langt meir usynlege
i ei eller anna maskin.
Ein ny veg er heller ikkje det han var i min oppvekst.
Då var den så avgjort eit gode og eit framsteg for menneska
langs vegen.
No er me ikkje så sikre lenger. Kanskje me har
passert det stadiet då vegen var eit framsteg ? Vegen vart også
eit offer for effiktiviteten, for støyen, forureininga og farten.
Og for oss som bur i desse tronge bygdene vart det ikkje leveleg. Så
måtte me få ein ny veg for å bli kvitt den gamle. Vegen
var vorten eit problem.
Og ein kan undrast på kvifor vegen vart ei plage
i staden for eit velsigna framsteg. Og den fridomen som han gav oss, var
han no berre av det gode? Visst fekk me koma oss ut, reisa kvar me ville
og når me ville, men brukte me den nye fridomen så rett alltid?
Avstand kan vera så mangeleis. Me vart så
velsigna sjølvhjelpne og sjølvopptekne etter at vegane kom.
Og avstanden til dei som bur i same bygda har på ein måte vorte
større enn han var før. Me set oss i bilen og fer på
travle vegen og snakkar gjerne ikkje med naboen frå jul og til påske.
Den gongen eg var med og bygde vegen, var eg aldri i tvil.
Vegen var eit framsteg, eit nyttig arbeid, eit udiskutabelt gode som alle
ville få glede av.
Litt trist er det kanskje å registrera at gamle
verdimål og sanningar som ein trudde på så fort vert
til overs og ubrukande. Slik vegen som eg var med og bygde vart det. Kanskje
45 år er ei lang tid, likevel ?
----------------------------------------------------------
Fjon frå fjell til fjord nr. 6 1996 - Masfjorden
Sogelag. |