Kjetland
bru
Tekst og foto: Scandion
Kjetland bru, indre Haugsdal, vart bygd i 1909. Brua har
ei lengd på omlag 20.6 m. og kvelvinga har ei spennvidde på
20.3 m. Køyrebana er 3 m. brei.
Dei første kvelvbruene av stein i Noreg vart truleg
bygde på slutten av 1700- talet. Desse bruene representerte eit viktig
teknologisk framsteg innan brubygging. Dei var sterke og hadde lang levetid.
Gjennom åra er det bygd mange kvelvbruer her i landet; dei siste
på 1940- talet.
Ved bygginga av ei slik bru vart det først sett
opp eit stillas av tre, utforma etter tilhøva på staden. Dei
kunne óg nytta stålvaier til å heisa på plass
ferdig tilskorne og samanbolta delar. Tauverket vart nytta til å
halda saman sjølve trebogen.
No vart tilhogne steinar lagde på plass på
stillaset. Dei vart stabla frå båe sider - nedanfrå og
opp - mot toppen av kvelvinga. Over dette vart sjølve køyrebana
bygd opp. Til sist vart stillaset fjerna. Tyngdekrafta pressar steinane
i kvelvinga mot kvarandre og låsar dei i eit spenn. Dette held brua
oppe.
Spenninga var stor når stillaset skulle fjernast:
Ville konstruksjonen halda og brua -setta seg.
Tekst og illustrasjon er henta frå Statens vegvesen
si informasjonstavle ved brua.
Kjetland bru
Arched stone bridge
Kjetland bridge was built in 1909. It is about 20.6 metres
long
and it\'s arch has a span of 20.3 metres.
The roadway is 3 metres wide.
The first arched stone bridges i Norway were probably
built around the end of the eighteenth century.
These bridges represented an important technological
advance in bridge construction. When building this type of bridge, wooden
scaffolding was put up first. Hewn stones were then laid in place on the
scaffolding. They were piled up from both sides - from the bottom up -
towards the top of the arch. The actual roadway was constructed on top
of this.
Finally, the scaffolding was removed. The force of gravity
presses the stones in the arch against each other and -locks - them into
a span.
Kjetland bru
Massive Wölb - Brücke
Die Kjetland - Brücke wurde 1909 gebaut, sie ist
rund 20.6 m lang. Die Wölbung hat eine spannwelte von 20.3 m. Die
Fahrbahn ist 3 m brelt.
Die ersten massiven Wölb - Brücken wurden in
Norwegen wahrscheinlich Ende des 18. Jahrhunderts gebaut. Diese Brücken
stellten einen wichtigen technologischen Fortschritt in Brückenbau
dar. Belm Bau einer derartigen Brücke wurde zuerst ein Gerüst
aus Holz aufgebaut.
Behauene Steine wurden auf dem Gerüst zurechtgelegt.
Sie wurden von belden Selten - von unten \'nach oben - bis zur Oberkante
der Wölbung aufeinander - geschichtet. Darüber wurde die eigentliche
Fahrbahn angelegt, Zum SchluB wurde das Gerüst entfernt. Die Schwerkraft
drükt die Steine in der
Wölbung gegeneinander und verzahnt sie in einem
Bogen. |