Olav Nygard
Forfatter: wikipedia
Publiseringsdato: 18.06.2006
Olav Nygard (f. 10. juli 1884, d. 11. februar, 1924) ble
født på fjellgården Krossen i Modalen, Hordaland, som
barn av bonde Simon Larsson Nygard (18421930) og Brita Andersdotter Florvåg
(18441894).
Olav Nygard var en av mellomkrigstidens fremste norske
lyrikere. I sin levetid oppnådde han bare begrenset kunstnerisk anerkjennelse
og ingen økonomisk suksess. Men poetisk satte han store spor etter
seg, og hans beste dikt hører til det ypperste den norske litteraturen
eier. Nygard skrev på nynorsk og rakk å utgi fire diktsamlinger
før han døde 40 år gammel.
Bakgrunn
Olav Nygard var den nest yngst av ti søsken. Hans
skolegang var folkeskole, først og fremst omgangsskole. 19031904
gikk han på Nordhordlands Amtskole, og i 19041905 gikk han på
Møre Folkehøgskule i Ørsta, hvor styreren, Andreas
Austlid, tok seg av han. 19051906 gikk han i snekkerlære og avtjente
miliærtjeneste. 19071908 hadde han et nytt opphold ved folkehøgskolen
i Ørsta, der han møtte Anton Aure og Anders Underdal. 19091910
bodde han i Oslo, en periode hos Hulda og Arne Garborg på Labråten
i Asker.
Olav Nygard livnærte seg som snekker, verftsarbeider,
bryggeriarbeider og bonde. Flere ganger skiftet han bosted for å
forsørge seg og familien, og eide og drev småbruk i Eksingedalen
(19151916), på Lindås (19161918), på Horvei
(19181922) og på Bryn (19221924).
Den 31. desember 1912 ble han gift med Rakel Mathilde
Tvedt (1889-1979), datter av bonde Sjur Hanssen Tvedt og Bertha Karin Monsdotter.
Hun skulle komme til å overleve sin ektemann med 55 år da Nygard
dør den 11. februar 1924 på Bryn i Østre Aker (Oppsal)
etter lengre tids sykeleie av tuberkulose.
Lyrikeren
Nygard ble tidleg opptatt av engelsk dikting, William
Shakespeare, Percy Bysshe Shelley, John Keats, men også av Henrik
Wergeland. I tiden etter 1910 levde han av dagsarbeid og av å skrive
for landsmålsavisene. 19101911 turnerte han med Hulda Garborg og
Det Norske Spellaget.
Minnestøtta over Olav Nygard på Mo. Foto:
Scandion.
Olav Nygard tilhører idag den sentrale norske
lyrikkanon. Han ga ut fire diktsamlinger: Flodmaal (1913), Runemaal (1914),
Kvæde (1915) og Ved vebande (1923). Han oversatte også et utvalg
dikt av Robert Burns (1923). Debutboken kom ut på Olaf Norlis Forlag,
mens de to neste bøkene ble utgitt av Gula Tidend i Bergen. Flodmaal
fikk enkelte gode anmeldelser da den kom ut, mens Runemaal og Kvæde
ikke ble lagt merke til av mange. Først med sin siste bok fikk han
oppmerksomhet ut over en mindre krets. I et takkebrev til Nygard karakteriserer
Arne Garborg boken slik: «Det er eit herlegt lite arbeid; høyrer
til det beste og er, trur eg, det finaste, me hev av lyrikk på norsk».
Om døden
I sine dikt beskjeftiger Nygard seg med de største
temaer, og han står klart innenfor en romantisk diktertradisjon.
Han blir ikke uten grunn kalt en dødens dikter: Hans bøker,
særlig Ved vebande («ved det hellige») og et etterlatt
manuskript, inneholder tradisjonelle døds- og vanitasdikt, men også
svært originale bearbeidelser av disse temaene.
I kontrast til den åpne dødstematikken står
et sterkt fokus på fruktbarhet, skapelse og de livgivende impulser.
Disse to sidene inngår ofte i en poetisk fruktbar dynamikk, for eksempel
i hans kanskje mest kjente dikt, «No reiser kvelden seg» fra
1923:
No reiser kvelden seg i vesterbrun,
han trør på lette føter gjenom tun
og skuggeveven fjell-imillom hengjer.
Det gjeng ei kviskring gjenom kjørr og lyng,
og talatrasten skifter ljod og syng
med avdagsskjelven under sine strengjer.
Naturmystikk
Olav Nygards forfatterskap faller i to deler. De tre
første bøkene inneholder en rekke folkeviseinspirerte og
ofte naturmystiske dikt, svært mange av dem innenfor en romantisk
og idealistisk verdensanskuelse. Dikterens ansvar er et sentralt motiv
i det tidlige forfatterskapet, og dette blir tematisert både sosialt
og eksistensielt. Et typisk eksempel på dette er diktet «Eg
vart vald til svarberg», fra Runemaal.
Den siste diktsamlingen kommer ut etter en åtteårig
pause i forfatterskapet. I denne boken kommer det inn både tvil og
avklaring i forhold til idealismen, og Nygard beveger seg henimot en posisjon
hinsides romantikken.
Synet på dikterrollen gjennomgår store endringer,
den blir gjenstand for en omfattende og poetisk avansert utspørring
av forholdet mellom dikter og dikt. Denne posisjonen har vært karakterisert
som «metaromantikk». I siste del av forfatterskapet når
Nygard også sitt mesterskap i turneringen av de klassiske versformene.
Samtlige av Nygards dikt er skrevet i tradisjonelle strofeformer, og særlig
sentral i forfatterskapet er ottava rima-strofen, som totalt dominerer
de siste delene av hans lyriske produksjon.
Nygards dikt har ofte blitt oppfattet som språklig
vanskelige. Dette beror både på at han i store deler av forfatterskapet
benyttet seg av gamle, ukurante ord, og på den utstrakte bruken
av sammensatte ord og voldsomme språkbilder. Denne tendensen til
vanskeliggjøring har blitt betraktet som hans største svakhet
som lyriker, men også som et mulig modernistisk trekk ved forfatterskapet.
Utgivelser
Flodmaal (1913)
Runemaal (1914)
Kvæde (1915)
Ved vebande (1923)
Dikt (gjendikting av Robert Burns) (1923)
Dikt i samling (1984, ny utgave 2004)
Henta frå: wikipedia.org |