Dampbåtferdsla i Sør- og Osterfjorden
Forfatter: Leidulv Hundvin
Publiseringsdato: 10.11.2006
Både i Sør- og Osterfjorden hadde dampbåtferdsla
vakse seg seint og sikkert fram frå Johan Jebsen kjøpte den
fyrste dampbåten sin - «Arne» i 1864. Mange småselskap
tevla om marknaden, og vi trur knapt at nokon av dei hausta særleg
forteneste av trafikken.
Folket der var vel ikkje stort annleis enn folk flest
på den tid. Det var god hjelp på gardane, dei levde av naturhushald,
og la ikkje ut ei krone dersom dei kunne unngå det.
Trass dette ser vi at «Arne» fekk konkurranse
av både «Voss» og «Fritjof» og ut i 70-åra
også av Jægerselskapet.
D/S «Osterø».
Alle desse båtane gjekk meir av forretningsmessige
grunnar enn å vera folket sine tenarar, og difor tok bygdefolket
saka i si eiga hand.
På same tid som Lindås-Masfjorden Dampskipsselskab
vart skipa i ytre Nordhordland, skipa bygdefolket langs Osterfjorden sitt
eige selskap og kjøpte ein båt som dei gav namnet «Osterø».
Han vart sett inn i rute i 1880, og selskapet vart kalla Osterøens
Dampskipsselskap.
Harald Hagesæther skriv i boka om Indre Nordhordland
Dampbåtlag «at med skipinga av dette selskapet hadde bygdefolket
sjølv teke eit viktig steg i arbeidet for betre kommunikasjonar».
Vi ser at ferdsla auka etter kvart, og «Osterø»
åleina greidde ikkje statta ruteområdet sine krav. Sørfjordingane,
og dei som budde på den sida av øya, kjende seg forsømde
og tok skeia i si eiga hand. I 1883 skipa dei sitt eige selskap og tinga
båt i Sverige. Han vart bygd i Gøteborg og levert i 1884,
og sett i rute same året.
D/S «Ole Bull».
Denne båten var mykje større enn «Osterø»,
og Harald Hagesæther skriv dette nokså råkande: «Gjæv
båt skal ha gjævt namn, tenkte karane - og så kalla dei
han like godt «Ole Bull».
Desse to båtane utførte trafikken i indre
luten av Nordhordland ut 1880-åra, og bygdefolket og skiparane hausta
lærdom og røynsle av kvart sitt føretak.
Ut frå dette voks samarbeidstanken fram. Folket
såg at to små einingar kunne verta betre ved å gå
saman til eitt selskap. På ny siterer vi Hagesæther: «To
selskap. Skipa av bygdefolket sjølv for å tena eit distrikt
med to fjordarmar, men sams interesser. Tanken om samarbeid til sams bate
låg attom skipinga av båe lag. Denne levande tanken, fødd
av ynskje og krav om betre samband mellom by og bygd, mellom grend og grend,
arbeidde vidare mot eit naturleg mål: Ei samordning av dei gode krefter
som var sett i sving. Slik vart dei to lag den 29. mai 1891 slegne saman
til eitt. Nyskapningen fekk namnet Indre Nordhordland Dampskipsselskap,
seinare brigda til Indre Nordhordland Dampbåtlag L/L».
1. januar 1974 gjekk det då nærare 83 år
gamle selskapet i fusjon med Bergen-Nordhordland Trafikklag, og det nye
namnet vart A/S Bergen-Nordhordland Rutelag.
------------------------------------------
Denne artikkelen er henta frå BNR-nytt.
|