Langt attende i forrige århundre vart det teke
i bruk eit så og seia nytt ord - Utkant-Noreg. Den sterke sentraliseringa
etter krigen auka i rask fart. I denne artikkelen kan du lese Leidulv Hundvin
sitt tilbakeblikk på samferdsla i Nordhordland fram mot slutten av
1970-talet.
Leidulv Hundvin, bladstyrar for BNR-NYTT i mange, mange
år, skreiv artikkelen nedanfor i bladet som selskapet gav ut i oktober
1978. Då dette året var til ende stod det att mykje arbeid
for å få nye og bedre vegar i Nordhordland. Leidulv tek i artikkelen
for seg bygder som endå ikkje hadde fått veg.
Om samferdsla dei neste tjue åra fram mot tusenårsskifte
-får bli ei anna historie. (red).
---------------------------------------------------------
Utkant-Noreg
Forfatter: Leidulv Hundvin
Publiseringsdato: 11.08.2002
For ein del år attende vart det teke i bruk eit
så og seia nytt ord - utkant Noreg. Den sterke sentralisering hadde
etter krigen auka med rivande hast, og bygdene våre gjekk gjennom
ei «strukturendring» eller «strukturrasjonalisering»,
som det så vakkert heiter på eit folkeleg norsk mål.
Det som i røynda skjedde var ei nedlegging av små
ulønsame gardsbruk, og at ungdomen reiste frå gardane og gardsarbeidet
og inn til byane og andre industristader. Maskinalderen slo gjennom på
bygdene - fyrst på dei større gardar, seinare også på
dei mindre. Det vart slutt med å ha «dreng» eller «taus»
på garden, og busetnaden i dei typiske jordbruksdistrikta svann inn.
I større bygder merka ein ikkje så mykje
til dette, men på mindre stader tørka heile bygdesamfunn inn.
Ruteferdsla på sjøen - som hadde vore livsnerven på
Vestlandet og store luter av landet elles - tok til å gå over
frå sjø til land. Og dei som då ikkje hadde vegar vart
med ein gong utkantstrok. Dei vart til bry og vanskar både for styresmaktene
og dei som skulle utføra samferdsla.
I denne omleggingstida fekk Hordaland ein tingmann som
kjende godt tilhøva ute i bygdene. Det var den folkekjære
Knut Ytre-Arne, og han vart ein god talsmann for utkant-Noreg. Det var
varme i røysta når han kom inn på hjarteemnet sitt,
og dette tala han om både i foredrag, kåseri og frå landet
sin fremste talarstol. Men røysta hans tagna, og dei vart få
som bar hjartesaka hans vidare. Ingen kunne på nåme nær
bera henne vidare og tala slik han sjølv hadde gjord det.
Distriktet vårt har også sine utkantstrok.
Sjølv om ruteselskapet har gjort sitt aller beste
for å imøtekoma dei samferdselsmessige krava deira, har ikkje
alltid dette lukkast i fullt mon.
Båtferdsla i Nordhordland skriv seg like attende
til året 1866, då den vesle båten «Arne»
vart sett i rute mellom Bergen og Masfjorden. Det var fabrikkeigar Jebsen
i Arna som åtte båten, og det var ikkje turvande med daglege
rutesamband mellom Bergen og Arna den gongen. Difor vart båten sett
i rute på Masfjorden ein tur i veka, og frå 1869 - då
Jebsen også fekk båten «Natalia» - vart ruta utvida
til to turar i veka.
Seinare - i 1870 - vart det båten «Voss»
som sytte for ruteferdsla, og frå 1873 - 79 var det d/s «Helena»,
eigd av kjøpmann Næsgård i Bergen.
I 1879 vart Ytre Nordhordlands Dampskibsselskab skipa.
Det var kjøpmann Jæger i Bergen og distriktslækjar Collet
i Lindås som stod for opptaket til dette selskapet.
D/S Nordhordland.
Lindaas - Masfjorden Dampskipsselskap sin fyrste båt
1880 - 1908. D/S Aalesund - bygd ved Trondhjems Mek. Værksted i 1973.
Båten vart kjøpt av Lindaas - Masfjorden Dampskipsselskap
i 1880, og fekk namnet Nordhordland. Tonnasje: 86 br. reg. tonn. Seld i
1908 til Svolvær. Bilde: Bergens Sjøfartsmuseum.
Men i året 1880 skjedde det verkeleg store: Då
vart Lindås-Masfjordens Dampskipsselskap skipa, av folket og for
folket. Etter eit par innleiande møte på etterjulsvinteren
og våren dette året, vart det den 31. mars halde konstituerande
generalforsamling i Bergen. Det vart gjort vedtak om å kjøpa
inn ein dampbåt, og dette blei den 6 år gamle båten «Aalesund».
Han var bygd i Trondheim og kosta ved innkjøpet kr. 30.000,-. og
vart i 1884 døypt om til å heita «Nordhordland».
Vi skal ikkje her koma meir inn på laget si soge,
men berre minna om at det er mindre enn to år til vi kan høgtida
100 års dagen. Men sidan vi skriv året 1978, må vi nemna
at dei fyrste bilrutene vart sette i drift i 1928, altså for 50 år
sidan. Vi ser då bort frå eit par private bilar eller ruter
som hadde køyrt i nokre år.
Men attende til utgangspunktet. Den sterke omlegging av
ruteferdsla frå midten av 50 åra og utover, har gjort dei gamle
rutebåtane og båttrafikken avleggs. No er det bilar og ferjer
som stort sett syter for rutetenesta. Og i sanning: Jamen har vegnettet
i Nordhordland endra seg dei siste 10 åra.
I august 1971 vart storparten av Austrheim kommune knytt
saman med fastlandet med bruene over Bakkastraumen, Kjelstraumen og Renningane.
Utbygginga av Mongstad - som tok til i 1972 - gav ny veg
så og seia frå Knarvik til Fonnes. Året 1972 vart også
eit merkeår for den gamle kongsstaden Lygra. Då vart øya
knytt saman med fastlandet med fylling av Toftingsundet.
I 1973 vart Mundalstunnellen opna, og den fyrste luten
av vegen til Vikanes var ein røyndom. Same året - hausten
1973 - vart ferjekaien på Fedje teken i bruk. No fyrst fekk ein til
fullnad dra nytte av den prektige ferja som alt var komen i 1970.
I 1975 var den lange Geitreimstunnellen ferdig, og same
hausten vart vegen Lonevåg - Bysheim opna for offentleg trafikk.
I 1976 var turen komen til Modalen. Ein lang tunnell knytta
Modalen saman med Eksingedalen, og båt- og ferjefritt samband med
Bergen. Men vi miste dei, både Modalen og Eksingedalen. Etter at
båtferdsla på Sør- og Osterfjorden hadde gått
ubroten frå 1891, var ho no slutt. Men det er slik her i verda: Eit
gode for ein, skaper gjerne tap og vanskar for andre. Eit nytt utkantstrok
vart skapt, og denne gongen var det Nøttveit, Mostraum og Langedalen
det gjekk ut over. Sjølv om dei fekk sine lokale ruter, er ikkje
det på nåme nær den same pusten frå utverda som
det dei direkte rutebåtane gav.
Eit anna utkanstrok er Austfjordgrend. Her ligg gardane
Skår, Dyrdal, Andås og Stall. Tidlegare gjekk rutebåten
dit, men sidan båtruta på Austfjorden vart nedlagd har dei
berre hatt lokale rutesamband. Dei har alltid meir eller mindre vore ein
utkant, og mest å rekna som eit lukka samfunn. Gardane ligg ikkje
langt frå kvarandre, men dei er ikkje samanbundne med veg. Skulle
ein frå den eine garden til den andre måtte ein i båt
eller kliva i urder og villmark.
Men eit sterkt folk har vakse opp her, og gardane dei
bur på er gamle. Dei har truleg vore oppdyrka alt før Svartedauen,
og var i mange år øydegardar. No ljosnar det også for
desse, eller i alle høve for eit par av dei.
Andås - som har eitt bruk og er ein særs triveleg
stad - får vegsamband med Vikanesvegen. Ein stad måtte anleggsmaterialet
til den store Eikefettunnellen setjast i land, og ingenting var då
betre enn at lendinga vart på Andås. Dei fekk seg kai, og god
veg fram til tunnellinnslaget. Så om godt og vel eit års tid
er dei inne på fast vegsamband både med Lindås og Masfjorden,
og isolasjonen er broten. Garden Stall tok saka i eiga hand, og dei held
no på og byggjer veg fram til Andås. Det er eit hardt lende
å byggja i, så både fysisk og økonomisk er dette
eit stridt tak å ta. Men dei ser fram til vegutløysinga, og
dei liver seg ikkje.
Men kva så med dei gardane som er att? Både
Dyrdal og Skår er enno utan lovnad om veg. Men dei vonar og ventar.
Dersom Austfjordlina ein gong vil koma, får dei også vegutløysing.
Og det er dei vel verde. Det kan nok vera romantisk å koma på
vitjing til ein einbølt gard utan veg, men få eller ingen
kan likevel tenkja seg å flytta dit for å busetja seg.
Ein må vera oppvaksen på staden for å
kunna trivast og finna seg til rette. Men kjem Austfjordlina vil også
Kikallen få veg. Denne garden er no fråflytt, men det er utruleg
at det har butt folk der til berre for nokre få år sidan.
Vi har ingenting skrive om Masfjorden, for der er Masfjordvegen
snart ein røyndom. Det har ikkje gått så snøgt
som ein hadde vona, for økonomisk svikt og vanskar har gjort at
vegen vert noko seinka. Men han kjem, og eit vakkert lende er det som då
opnar seg for den reisande.
Vi vil retta ei takk til utkantstroka våre - og
til utkant-Noreg. Takk for tolmod og små krav, og takk for at de
som bur der har halde ut. Det ville verta eit fattigare og armare land
vi fekk dersom alle flytta til dei sentrale stader, og utkantane vart avfolka.
Økonomisk ville det gjerne ikkje verta fattigare, men kulturelt
og nasjonalt ville det bli armt.
For gleda og trivnad kan ikkje kjøpast for pengar,
og lukka er ikkje alltid størst i dei fine heimar eller del regulerte
strok.
Lukka er der du finn deg til rette og kan gleda deg saman
med dine, og trivast. |