Med kufanger i byn
Tekst:Anne-Karin Misje
Publiseringsdato: 05.09.2008
No har eg budd så lenge på landet at det har
begynt å bli normalt. Eg merkar at eg er i ferd med å slå
rot ”i nynorskens skog” når eg driv og leitar etter kva ”merksemd”
er på bokmål, eller svarar ”eg veit ikkje” med når nokon
spør. Når eg pendlar til byn vert eg no mobba for dialekten.
Som hin mannen kjem eg til mine eigne, men dei kjenner meg ikkje. Det er
for så vidt noko eg kan leve med.
For når du har levd med roen på landet ein
stund syner byen seg alt meir uleveleg, med ubehøvla framande som
stressar over alt. Eller kan hende er det berre meg som stressar i byn
fordi eg no er vant til betre plass, betre tid, mindre eksos og parkeringsplassar
nett der eg treng dei. Som ikkje kostar nokon ting. I byn er det meir snakk
om å finne det holet i hekken som fører deg inn i eit parkeringshus
som faktisk har plass til ein bil. Det er nett som å vinne i Lotto.
I Klostergarasjen står det kvar gang eg passerer ein stakkar som
har prøvd å køyre inn mens det eigentleg var fullt,
noko det er støtt. Og då skal stakkaren rygge seg baklengs
ut att midt i eit kryss med ein jamn strøm av bilar.
Byen står no for meg som alt meir kaotisk, og eg
er glad eg slepp kvardagsmaset, bompengar, køar og vegarbeid alle
tenkjelege og utenkjelege stader. Eg tek dette som eit teikn på at
eg har byrja å bli tilvendt eit liv på landet. Med roligare
tempo, der folk ser deg inn i augo og ter seg høveleg fordi dei
kan råke til å treffe deg att. Og som helsar når dei
passerar deg på vegen fordi dei veit kva bil du køyrar. Det
likar eg. Sjølv tok det meg eit år å venje meg til å
sjå inn i kupeen til passerande bilar. I byen er ikkje det nokon
vits. Med 250 000 innbyggarar er sjansen for å kjenne att nokon av
dei du passerar minimal.
Det er og stort sett fornuft i det folk driv med på
landet. Køyrer dei pickup med kran så er det fordi dei stundom
treng han for å dra ein bil opp av grøfta. Og har dei vinsj,
så brukar dei han for å trekke ein hjort, eller dra ein båt
opp or vatnet. Ikkje slik i byn. Der køyrer folk rundt med både
kran og vinsj utan å ha fjernaste aning om korleis dei verkar.
Så eg har undra meg over kva det er som rir folk
i byn. For byfolk køyrer no rundt i enorme pickupar med kufangar,
svære Chevyar, alle typar SUVar og jamvel Hummar. Eg spør
meg kva dei skal med dei. Om det var nokon som trengde slike bilar var
det vel bøndene på landet som faktisk stundom må fange
inn ein rømt olmokse og kunne hatt bruk for ein kufangar. Eller
som treng ein pickup for å lempe ein bukk og to kollar på lasteplanet
etter vellukka jakt. Dei har det gjerne og – men dei køyrer ikkje
rundt på fritida i arbeidsbil. Det er det berre byfolk som får
seg te å gjere. ”Bybøndene” som dei smilande kallar dei her.
Det er dei som køyrer pickup med kufangar til jobben i dress, men
som ikkje toler skit på merke-sjøstøvlane.
For der byfolk køyrer rundt i arbeidsbil på
fritida, køyrer bøndene på landet i Mercedes. Dei let
pickupen stå att på tunet når det fer til svigermor i
selskap. Og dei handlar ikkje i Hummer som byfolk.
Eg undrast kva som går føre seg i hovudet
til folk som køyrer Hummer. Gatelangs i verdast meste fredsæle
land, med 3 liter bensin på mila. Kva er det dei er redde for? Eg
tykkjer synd om folk som føler trong til å beskytte seg med
militære køyrety i Noreg midt i fredstid. Korleis vil desse
få det om det faktisk vert krig?
Vel er trafikken i byane aggressiv, men ikkje så
ein treng ikle seg pansra køyrety. Og vel er storbyen full
av rappkjefta bergensarar, men nokon krigssone er det no enno ikkje.
Det kan elles synast som om global oppvarming, utslepp
av CO2 med påfølgande polsmelting (som altså ikkje er
dei høge temperaturane på polet i sommar) no er avlyst. Det
skulle ein i alle høve tru når ein ser bilparken – for ikkje
å snakke om båtparken - det norske folk held seg med. Anten
slepp ikkje desse lengre ut CO2, eller så er den kollektive fornektinga
av tilværet no total.
Med den bilparken byfolk no krusar rundt i, er det ikkje
rart dei krasjar i parkeringshus. Sist eg var i byn freista eg å
parkere i eit. Eg kom meg knapt inn, det var umulig å komme rundt,
og når eg var ferdig kom eg omtrent ikkje ut att. For der var Chevyar,
Pickupar, SUVar og Hummarar - i eit parkeringshus bygd for Oplar.
Det heile gjekk mest i stå. Her var ikkje plass
korkje i høgda, i breidda, eller nokon andre stadar. Det var rygging,
baksing, banning og gråt, hytting med never og visning av opp til
fleire fingrar. Ein synte meg arg ein peikefinger – att fram - og eg var
uviss på kva han meinte med det. Deretter traspa han pickupen sin
rundt ein stolpe, før han bannande rygga i ein skilt. Eg duva vidare
med klårt samvit. Med det var kork frå eg kom inn til eg var
ute att.
Det er meir fornuft på landet. Og mykje betre plass.
Og heldigvis meir helsing enn hytting.
Det einaste eg her finn ein smule utfordrande trafikalt
er traktorane. Eller nærmare bestemt; sjåførane. For
her kan 16 åringar – som elles ikkje er gamle nok til å køyre
ein lita Golf, dundre gjennom bygda i ein 7 tonns traktor. Utan sertifikat
og utan elementær køyreopplæring. Hoppande som popcorn
grunna sterk fjøring på innsida av ruta, med ein kompis ståande
bak setet, og fleire bertar på fanget. Stereoen på full musikk
og kroppen full av hormonar.
Eg kjenner meg ikkje trygg på denne bygdetradisjonen.
Eg kan ikkje svare for andre, men eg vil heller tråkke på ein
Golf i eit overgangsfelt, enn å bli valsa ned av ein tenåring
på traktor. Så her er jo enno rom for forbetringar i distrikta.
Men kufangaren finn du no i byen.
Anne-Karin Misje
Innflyttar med traktorangst |