Eit vegnett til besvær
Forfatter: Anne-Karin Misje
Publiseringsdato: 26.07.2007
Det er mykje ein skal lære seg som bymenneske i
Sogn og Fjordane - beint fram for å halde seg i live. Eitt er å
lære seg å leve med gylla kvar sommar. Eit anna er å
køyre bil - på vegar som mest må vere meint som ein
vondsinna spøk.
Eg trudde før eg flytta til fylket at eg kunne
køyre bil. Det var i mitt tidlegare liv - før eg vart bilist
i eit trafikalt u-land. For du veit ikkje kva det vil sei å køyre
bil før du prøver deg på vegane i Sogn og Fjordane.
Det er eit mirakel at folk i det heile har overlevd her oppe med slike
vegar - og beint ut uforståeleg at dei har funne seg i det.
Eg har sagt det før og eg seier det igjen; den
fremste eigenskapen til Sogningen er smålåtenskapen. Ingen
andre ville funne seg i ein slik vegstandard.
Hadde Bergensarar blitt presentert for det vegnettet Ytre
- Sogningen må leve med hadde dei trudd det var ein spøk.
Når det så hadde gått opp for dei at det var ramme alvor
ville nok underlippa bivra litt, før dei hadde kome til seg sjølve
– og blitt olme. Og då hadde dei slutta å betale skatt. I alle
høve til dei hadde råd å avsjå nokre kroner til
fellesskapen. Men først måtte dei sjølvsagt syte for
sitt eige og spesielt dette problemet med vegnettet, det måtte jo
alle forstå.
Dei ville slått ut med armane - omtrent som bøndene
plar gjere over dei stadige meir deprimerande ramevilkåra som kjem
rekande som Sløvågstank frå hovudstaden i tide og utide,
og som dei må leve med på toppen av vegstandarden - og berre
peika på vegnettet rundt seg. Alle ville nikka og forstått.
Ingen ville ha våga å sei eit ord. Alle ville skjønt
problemet. Og vegmillionærane i storbyane ville bøygd hovudet
i skam.
Men Sogningen fer ikkje med syt i utrengsmål. Han
køyrer pliktskyldig vidare – med livet som innsats, på vegar
med førindustriell standard. Han trur kan hende det skal vere slik
fordi det alltid har vore slik.
Sogn og Fjordane er stemoderleg behandla av storsamfunnet
kva gjeld samferdslemidlar. Og dette er ein godt bevart løyndom.
Eg ante ikkje kor ille det sto til med mine medborgarar i nabofylket, før
eg sette meg bak rattet og med pikk og pakk og reiste til Sogn for å
byrje i ny jobb.
Eg trur aldri eg har bremsa så hardt i heile mitt
liv som eg har gjort i Sogn og Fjordane. Eg er temmeleg sikker på
at eg ved eitt høve bremsa laus ei bremseskive på veg til
Eivindvik. For første turen inn hit var ein serie nær-døden-opplevelsar
som eg hittil har klart å fortrenge, men som eg no kjennar kjem sigande
frem att og som eg truleg må jobbe litt med ein periode.
Eg vart som innflyttar like fortørna over vegtilhøva
i Sogn og Fjordane som eg tenkjer misjonærane vert når dei
kjem til afrikanske landsbyar med manglande helsestell, mangelsjukdomar,
fråver av skuler og elendig vegstandard. Og eg var rysta over at
vi i Hordaland ikkje har høyrt noko om dette før.
Som tilstanden er mange stader i Sogn og Fjordane ferdast
innbyggarane med livet som innsats mellom jobb, heim og skyttarlag. Midt
i landleg idyll - i sjølvaste trivselsfylket - lever innbyggar og
innflyttarar kvar dag i livsfare på grunn av dei rådande trafikale
tilhøva.
Og då tenkjer eg som til dagleg jobbar med reiseliv
at ein kunne opna vegmuseum mange stadar for å dokumentere elendigheita.
Strekninga Rutledal-Brekke kan til dømes marknadsførast som
ein attraksjon for tyske bubilturistar. Desse fer med dødsforakt
rundt på stadig jakt etter halsbrekkande trafikale utfordringar å
grøsse over, ta bilete av og skrive heim om. På denne vegstrekninga
kan ein komme og sjå korleis vegane så ut i Noreg før
nokon kom på at det var fornuft i at to køyrety på veg
i stor fart mot same punktet fekk plass til passere kvarandre.
Sogn og Fjordane har ikkje vegnett. Det ein har er eit
sinnrikt system av fellar i landskapet, lagt ut med det for auget å
redusere antal Bergensarar i fylket. Det trur i alle fall eg som er frå
byn, og som i ein alder av…la oss sei 39 har måtte lære meg
å halde sida!
Dette lærer Sogningen tidleg. Og han slepp ikkje
opp gassen når han ser at det så vidt går å passere
ein motgåande bil. Så vidt. Han skal ofte rekkje ei ferje og
har ikkje tid til å ta omsyn til Bergensarar på sundagstur.
Men denne måten å køyre på representerer noko
av ein skrekkoppleving for den motgåande Bergensaren – vane som han
er med ein halv meter klaring på kvar side av bilen.
Du har sikkert sett han; midt i vegen, kvitknokane kaldsveisa
til rattet, blikket stivt festa mot møtande bil og manisk messande
på si siste vilje, før han knip att augo i det ein innfødd
passerar - med ein hårsbreidd klaring, halvt utafor den kvite stripa
og heilt utan planar om å sakke på farten.
I byrjinga kneip eg og att augo når eg møtte
bilar. Eg haldt pusten og venta på smellen. Då den aldri kom
lærte eg at den kvite stripa er veiledande. Og at grøfter
er til for å brukast.
Så eg har blitt tøffare bak rattet av å
bu i Sogn og Fjordane. No spottar eg ein Bergensar på halvmeteren
han held til vegkanten. Og eg flirar forakteleg der eg flekkjer forbi,
og frydar meg med å sjå i spegelen at han står der enno
– midt i vegen, famlande med gir og pedalar.
For eg har lært meg å køyre bil i Sogn
og Fjordane. Fylket har gjort meg fryktlaus, og eg har inga tryggleiksone
lenger. Går det så går det, og går det ikkje –
vel, så har eg terrengbil. Her nyttar det ikkje å vere fin
på det - posten skal frem. Det spelar mindre rolle at eg ikkje jobbar
i posten.
-----------------------------------------------------------
Anne-K. Misje
Innflyttar med fase to i terrengkøyring |