Den Trondhjemske postveg og kulturminna langsmed
Forfattar: Gulen kommune
Publiseringsdato: 20.02.2001
Bruhaug Bru (Photo: Svanhild Røkenes)
Det var den Kongelege resolusjon av 13. mai 1785 om regelbunden
og vekefast postføring mellom Bergen og Trondheim som låg
til grunn for bygginga av Den trondhjemske postveg (Bergen-Molde-Trondheim).
Ruta kom i gang i 1786 og det fyrste postopneriet i Gulen, på Eide,
vart skipa i 1787.
Posten skulle førast fram med hest, slik at det
måtte ryddast brukande ridevegar, og rundt 1790 var postvegen gjennom
Gulen ferdig.
Den fyrste tida vart bruer og klopper over bekkar og elvar
laga i tre - seinare vart bruene bygde i tørrsteinmur. Frå
Lindås i sør vart posten rodd over Fensfjorden frå Fonnebost
til Naustvågen (Postvågen).Vidare gjekk postruta langs Steinsvatnet
og fram til postopneriet på Eide inst i Eidsfjorden. Posten vart
også rodd over Steinsvatnet, eller transportert over isen om vintrane
tillet det. Frå postopneriet på Eide til Nordgulvågen
vart posten frakta med båt, og derifrå gjekk postruta langs
postvegen gjennom Nordgulen, over Rutledalen og ned til Rutledal poststasjon
i nord. Frå Rutledal vart posten ført med båt over Sognefjorden
til Hyllestad.
Me kan i dag gå postvegen frå Nordgulen til
Stølsleitet (eit stykkje ovafor Rutledal), men me må fylgje
Rv 57 eit stykkje langs både Synste og Nordre Nordgulvatn. På
strekninga mellom Naustvågen og Eide kan me fylgje postvegtraséen
frå Naustvågen i sør og fram til vegkrysset ved den
kommunale vegen til Halsvikvågen.
Den trondhjemske postveg i Gulen går over fleire
vakre bruer. Trangebrekke bru, som går over Trangeelva som renn ned
i Nordre Nordgulvatn, er ei restaurert 26 alen lang steinbru. I fylgje
sagnet har Gjest Baardsen gøymt både sølvty og myntar
i steinmuren i brua. Sætrebekk bru går over innlaupsbekken
i nordre delen av Synste Nordgulvatn. Bruhaug bru er 64 alen lang og den
lengste brua langs postvegen gjennom Gulen. Ho ligg ved utlaupet til Synste
Nordgulvatn. Steine bru vart diverre øydelagt av at brukara vart
fylte att med stein i samband med bygging av skogsveg. Men landgangen i
Naustvågen, som går om lag 12 meter ut frå land, ligg
der enno som eit minne om dette sambandet mellom nord og sør langs
kysten vår.
--------------------------------------------------------------
The Trondheim postal road
Information: Gulen Municipality
(30.12.2002)
Bruhaug Bru (Photo: Svanhild Røkenes)
A royal resolution of May l3th 1785 concerning weekly
regular postal services between Bergen and Trondheim was the reason for
building the Trondheim postal road (Bergen - Molde - Trondheim). This postal
service was established in 1786 and the first rural subpost office in Gulen
at Eide, was opened in 1787.
The post was carried on horse back, so proper paths for
riding had to be cleared. The postal route through Gulen was completed
in 1790. In the beginning bridges crossing brooks and rivers were made
of wood but later these were replaced by dry stone bricks. From Lindås
in the south, the post would be carried by rowing boat across the Fensfjord
from Fonnebust to Naustvågen, which was also called Postvågen.
Further the postal raute continued along lake Steinsvatnet to the rural
sub-post office at Eide innermost in the Eidsfjord.
The post could also be carried by rowing boat across lake
Steinsvatnet, or across the frozen lake in the winter. From the rural sub-post
office at Eide to Nordgulvågen the post was carried by boat, and
from there the postal route went along the post road through Nordgulen,
across the Rutledal valley and down to Rutledal postal station in the north.
From Rutledal the post was carried by boat to Hyllestad.
Today it is possible to walk along the old postal route
from Nordgulen to Stølsleitet, near Rutledal. Along parts of the
southern Synste and Nordre Nordgulvatn you can follow Rv 57. Between Naustvågen
and Eide you can follow the old postal road from Naustvågen in the
south to the crossing of the local road to Halsvikvågen.
The Trondheim postal route crosses many beautiful bridges.
The Trangebrekke bridge crossing the Trange river which leads to Northern
Nordgulevatn, is a restored 52 ft. stone bridge. According to the legend
of Gjest Baardsen, he hid both silverware and coins in between the stones
of the bridge. The Sætrebrekk bridge crosses the inlet in the northern
part of Synste Nordgulvatn. The Bruhaug bridge is 128 ft. long and is the
longest bridge on the postal route through Gulen. It is situated by the
outlet of Synste Nordgulvatn. Unfortunately the Steine bridge was destroyed
when the bridge was covered by rock filling to make a forest road. The
quay at Naustvågen, however, which stretches 40 ft. from the shore,
still exists as a reminder of the route between the north and south along
the coast. |