Tro og overtro i ildens rike
Forfatter: Ruth Ingrid Ulstein Bøe
Publiseringsdato: 31.01.2005
I alle kulturer finnes det noen forestillinger som delvis
går sammen med og delvis går utover det religiøse. Vi
snakker om folketro, og vi kjenner det igjen fra vår egen kultur,
med ”svart katt over veien”, ”bank i bordet” og andre forestillinger.
Beskyttelse mot ”det onde øye” er en sentral side
ved folketroen i Aserbajdsjan. Ved å henge på seg eller henge
opp ett blått øye som symbol, tar man brodden av misunnelse.
For sjalusi og misunnelse kan nemlig være både sykdomsframkallende
og dødelig når den treffer en med all sin styrke. Og hvis
du i tillegg eier noe mer enn selve livet, bør du være ekstra
på vakt.
Beskyttelse. Foto : Arne Bøe
For en stund siden besøkte vi en familie med et
lite barn. Barnets tante viste fram en lenke den lille gutten hadde rundt
håndleddet. På lenken var det festet mange små blå
øyne, og hun forklarte at disse skulle beskytte barnet mot ”det
onde øyet”. På barnets klær var det også festet
et slikt symbol. - Hvis du skal besøke en familie med en nyfødt
og går innom markedet for å kjøpe et søtt lite
babyplagg, får du ofte et lite blått øye med på
kjøpet.
Da vi flyttet inn i huset vårt, tok vi en liten
opprydning. I stedet for blå øyne i alle størrelser,
som var hengt opp og limt fast rundt omkring i hele huset, hengte vi opp
et par engler. Denne opprydningen skjedde til stor skrekk for husvertsfamilien
vår. Selv om engler er noe de greit kan godta, kunne vi jo bare latt
det andre henge. Det ville vært tryggere.
Det finnes også andre symboler som skal beskytte
og bringe lykke. Ett av dem er sommerfuglen. Et annet er noe som ser ut
som en kvast med tørkede små tistler. Det ser ut til at enhver
sjåfør som har livet kjært henger en slik i sladrespeilet
sitt. (I parentes bemerket skjønner vi godt behovet for en ekstra
”dæsj” med trygg trafikk.)
Folkemedisinen står sterkt i Aserbajdsjan. Visste
du at te med litt bringebærsyltetøy oppi helbreder forkjølelse?
Det MÅ du bare prøve neste gang. Den samme virkningen har
et syltetøy laget av ”morog”, en slags sure kirsebær. Vi har
prøvd det, og det er faktisk ikke så dumt. Det river akkurat
passe i halsen og sammen med sunt og godt nykokt, varmt vann skaffer det
nok til veie noen gode vitaminer, som jo heller ikke er å forakte.
Du bør forresten ikke si til en aserbajdsjaner
at det feiler deg noe hvis du ikke er beredt til å ta imot en haglskur
av gode råd. Og du må også være forberedt på
at neste gang du møter rådgiveren din, vil han eller hun sjekke
hvordan det står til med deg, og om du har fulgt rådet. Hvis
du ikke er bedre, men heller ikke har gjort det du skulle for å bli
det, ligger du tynt an!
Da er det ikke mye medlidenhet å hente.
Jeddi Kilsæ (”De syv kirker”). Foto: Arne Bøe.
Også offertanken står sterkt i denne kulturen.
Og den er ofte blandet med kristne forestillinger. Vi kan ofte se beviser
på det i og rundt de mange kirkeruinene. Bildet er fra Jeddi Kilsæ
(”De syv kirker”). Det er et gammelt klosterområde. Noen har vært
her og hengt opp offer-brød i treet. Sammen med brødet har
det trolig steget opp noen bønner.
Vi har også ofte sett ferske spor etter ofring
av dyr utenfor kirka i Nich. Og i mye av dette ligger det kanskje nettopp
en slags bønn: Et sterkt ønske om velsignelse, om beskyttelse
mot det vonde, om helse og gode dager. For seg og sine.
--------------------------------------------------
Ruth Ingrid Ulstein Bøe og Arne Bøe |