Då "NIKOLAIFLEET" vart senka
Forfatter: Ingolf Austgulen
Publiseringsdato: 27.01.2004
Siste krigsvinteren, 1944-45, vart det gjort mange dristige
krigsoperasjonar i og nær Gulen. Større lastebåtar vart
senka frå fly og motortorpedobåtar. MTB-ane hadde mest norsk
mannskap. Då var det viktig at skipperen var lommekjend som ein los
på kysten.
På båtar med engelsk mannskap måtte
der vere kjentmann eller los med. Dei og skipperane vart nøye utvalde
mellom det tilgjengelege mannskapet som kom over Nordsjøen som rømlingar
for den tyske krigsmakta.
"NIKOLAIFLEET", byggjenr. 1602 ved F. Schichau, Danzig.
Ein av dei vellukka aksjonane i vårt nærområde
siste krigsvinteren var torpederinga av den tyske lastebåten "NIKOLAIFLEET"
i Sognesjøen 9. januar 1945.
Denne båten var ein av tre lastebåtar som
kom frå Narvik, fullasta med jernmalm, som dei var på veg til
Tyskland med.
Eit par dagar før dei nådde Sognesjøen,
vart konvoien utsett for angrep frå MTB-ar på Stavfjorden ved
Askvoll. Der gjekk lastebåten "DORA FRITZEN" ned med ein fulltreffar,
eit torpedotreff midtskips. Skipet brotna i to og sokk på få
minuttar. Berre nokre få av mannskapet på nær hundre
vart berga.
Konvoien held fram sørover med forsterka eskorte.
Heile 9 store og små farty var med på å verne konvoien.
MTB av denne typen senka "NIKOLAIFLEET".
Godt gøymde i Hestnesvågen på austsida
av øya Hille, låg stasjonert 2 MTB-ar og venta på å
få klarsignal for angrep på dei fullasta båtane, "NIKOLAIFLEET"
og "KRACKAU".
Dei allierte krigsbåtane i Hestnesvågen var
MTB-711 med Lnt. Arne Sveen frå Asker som skipssjef og MTB-623 med
Lnt. Otto Hoddevik frå Måløy som sjef. Los (kjentmann)
var Terje Teige frå Fosnavåg (Nerlandsøy)
Hestnesvågen på Hille hadde vore flittig brukt
alt frå sommaren 1943. Her kunne båtane liggje tett inn til
land, så det var lett å trekkje kamuflasjenett over båtane
på dagtid. Om nettene "snegla" dei seg ut i farvatnet rundt øyane
med hjelp av lydlause elektromotorar. Tyske vaktbåtar og vaktstasjonar
på nordsida av Sognegjorden, og tyske rekognoseringsfly, var heile
tida eit trugsmål.
Kamuflerte MTB-ar i Hestnesvågen.
Natta til 9. januar 1945 la MTB-ane seg i venteposisjon
nordvest av Glavær. Herifrå vart konvoien observert kl. 02.15.
Med den kursen som konvoien då hadde ville det vere
uråd å overraske fienden. Skipssjef Sveen informerte difor
Lnt. Hoddevik om at han ville angripe frå austsida av Sogneoksen.
Begge MTB-ane gjekk difor sørom Litle Kvernøy
og la seg til å vente ved Skarveskjeret og Kalveskjeret.
Lnt. Terje Teige.
Lnt. Terje Teige (f. 1918 d. 1985) var så
kjend på norskekysten, vart det sagt, at om dei slo av motorane,
så kunne han høyre på bølgjebruset kvar dei var.
I bygdeboka for Herøy på Sunnmøre kan ein lese meir
om denne losen og sjøkrigaren som tok til att som fiskar og busette
seg i Fosnavåg.
Kl. 03.14 låg konvoien på kurs tvers for Sogneoksen.
Dei små, tyske eskortefartya hadde etter alt å døme
ikkje sett det som sitt ansvar å undersøkje skjergarden så
langt ute. Det låg truleg utafor deira pålagde patruljeområde,
noko som kom vel med for MTB-ane og det allierte mannskapet.
Kl. 03.17 var avstanden berre 1400 meter og Sveen skaut
begge torpedoane sine mot "NIKOLAIFLEET". Begge trefte og detonerte med
øydeleggjande verknad. Det tungt lasta malmskipet sokk med ein gong.
Etter ordre frå Sveen sikta Hoddevik seg inn på
det største eskortefartyet som båe meinte var ein torpedobåt
i T-klassen. Hoddevik skaut begge torpedoane, men den eine nekta å
forlate torpedorøyret. Den andre råka båten i framkant
av brua, men skaden vart ikkje så stor at det hindra båten
i å gå vidare.
MTB-ane sette så full fart nordover og passerte
då det bakerste eskorteskipet på berre 400 meters avstand.
Sporlyskulene flaug over alt, og fleire eksplosjonar var tydeleg å
sjå om bord i dei tyske båtane.
Sveen gav då ordre om retrett og med full fart gjekk
MTB-ane over Sognesjøen i mørket, drog vidare opp Strømfjorden,
ut til havs og rett attende til Lerwick kl. 14.00 same dag.
Odin Ottesen jr. på Litle Kvernøy fortel
:
Natta til 9. januar 1945 låg mor vår, Anny,
eg og dei to syskene mine, Arthur og Olga, og sov i rommet som vender mot
vest. Natta var mørk med stille vinterver.
Sogneoksen.
"NIKOLAIFLEET" ligg på havbotnen nær venstre
biletkant.
Foto: Odin Ottesen jr.
Kl. 03.15 om natta vakna vi av kraftig skyting, som om
det låg båtar og skaut nede på sundet. Men då vi
såg ut gjennom vindauga, oppdaga vi mange sporlyskuler klart og tydeleg
ute ved Sogneoksen, og vi vart klar over at det gjekk for seg ein regulær
kamp mellom tyske og norske (allierte) marinebåtar.
Alle i huset vakna. Besteforeldra Andreas og Magdalene
og onkel Hans og tante Lilly stod óg opp. Vi samla oss i stova,
stod i mørket og såg og høyrde på bråket
som kom der ute frå. Det var påbode med blendingsgardin, så
noko lys måtte ikkje sive ut nokon stad.
Det var ikkje hyggeleg. Vi var redde, for vi visste at
alle båtane hadde skyts: kanoner, torpedoar m.m. der prosjektila
kunne fare i alle retningar.
Litle Kvernøy.
Heimen til Odin Ottesen jr. er huset til venstre.
Foto: Ingolf Austgulen.
Tankane våre krinsa kring far! Kor var han nå
? På veggen i stova hang eit bilete av han frå tida i militærteneste
året 1920. Ingen aning hadde han den gongen om at han tjue år
seinare skulle vere med som krigsseglar i den norske handelsflåten
- borte frå heimlandet i seks år, eit nervepress vi vanskeleg
kan førestille oss.
Vi mintest godt då far reiste til sjøs i
september 1939. Som seksåring fekk eg fylgje med til Skjerjehamn,
sjå far gå om bord i den nye kvitmåla rutebåten
"VÆRØY" på veg til Bergen.
Far var med norske lastebåtar i samanhengande utanriksfart
frå september 1939 til oktober 1945. Den første var M/S "ANNA
ODLAND" frå Haugesund, der var han om bord i fire år. Hausten
1943 mønstra han på S/S "ROMULUS" frå Halden og stod
om bord der til oktober 1945.
Ingen av desse båtane vart torpedert i krigsåra,
men dramatiske opplevingar vart det nok mange av likevel. Ei natt i april
1944 klarde dei med båten "ROMULUS" så vidt å styre unna
ei torpedering.
Då far kom heim i oktober 1945, vart det stor glede
i heimen på Litle Kvernøy, og folket i Nordøyane, vener
og kjende, gledde seg med oss.
Kva som eigenleg hadde gått for seg der ute ved
Sogneoksen den 9. januar 1945, visste ingen. Ein fiskar frå øyane
hadde funne ein udetonert torpedo ved Småkråkene, det var alt.
Først då krigen var slutt, fekk vi vite at to norske MTB-ar
hadde senka det store, tyske lasteskipet "NIKOLAIFLEET" på veg til
Tyskland, fullasta med malm frå Narvik.
Fakta om "NIKOLAIFLEET"
"Hansa" - C-Typ
F. Schichau, Danzig; Byggenr. 1602
5158 BRT / 9406 tdw.
134,0 x17,4 m
Doppelverbundmaschine m. Abd.Turb. / 3000 PSI / 12 Kn
/ Bes.: 43 |