Da Vestlandet gikk i svart
Forfattar: Ingunn Halvorsen
(07.04.2004)
- Plutselig gikk alarmen, den ene skjermen ble svart og
dieselaggregatet startet i kjelleren. Da tenkte jeg "Dette er alvorlig",
sier Ronny Bertelsen ved BKKs nettsentral.
Klokken 13.59 den 13. februar ble han og kollegene vitne
til at hele BKK-området ble mørklagt. Feilen oppstod på
Statsnetts 300 kV-ledning mellom Nesflaten og Sauda.
BKK-området mistet strømtilførselen
sørfra, og det ble ubalanse mellom produksjon og forbruk. Forbindelsen
nordfra mellom Modalen og Evanger ble overbelastet og koblet seg ut automatisk.
I løpet av få sekunder var området mellom Sognefjorden
og Boknafjorden isolert fra resten av sentralnettet. Ubalansen forsterket
seg, og alle kraftverkene i området stanset.
- En heftig opplevelse, jeg er glad jeg var på jobb,
sier Ronny Bertelsen (t.v) på Nettsentralen. Børge Døssland
på Produksjonssentralen, Iris Botnedal i resepsjonen og Jørgen
Ohnstad på Kundesenteret var også blandt dem som stod på
for BKK og kundene fredag den 13. Foto: Ingunn Halvorsen.
Heldig tidspunkt
- Vi fikk raskt fordelt oppgavene og begynt å bygge
opp igjen forsyningen. Etter seks minutter var det verste over, forteller
seksjonssjef Martin Soltveit. Da var forbindelsen nordover
gjenopprettet, og industristedene Kollsnes, Mongstad og Sture
hadde fått spenning. Etter en time hadde alle kundene
fått strømmen tilbake.
Soltveit legger ikke skjul på at feilen kom på
et gunstig tidspunkt når uhellet først var ute. - På
grunn av vaktskifte og kurs hadde vi mange folk og mye kompetanse på
plass. Samarbeidet mellom Nettsentralen og produksjonnentralen fungerte
optimalt, sier han.
Stort informasjonsbehov
Også Kundesenteret var godt bemannet. I timen etter
strømbruddet besvarte kundeveilederne fire ganger så mange
telefoner som på en vanlig fredag. BKKs sentralbord, nettkundesenter
og informasjonsmedarbeidere hadde også hendene fulle med å
dekke publikums og medias informasjonsbehov. BKKs hjemmeside ble oppdart
fortløpende. Erfaringen fra informasjonsarbeidet var at mye fungerte
bra, men at det er behov for en klarere rollefordeling ved slike kriser.
Vil ha ny ledning
Allerede før strømbruddet var BKK og Statnett
i gang med å utrede hvordan kapasiteten inn til BKK-området
kan økes. De siste årene har kraftforbruket økt jevnt,
uten at produksjonen har økt tilsvarende. Utredningen konkluderte
med at det bør bygges en ny forbindelse mellom Sima og Samnanger.
Det er uklart når dette kan skje. Ifølge Statnett er det liten
risiko for at en feil av samme omfang som fredag den 13. skal oppstå
igjen.
Fredag den 13. i tall
- Klokken 13.59 falt ca. 2500 MW ut på Vestlandet.
Dette tilsvarer åtte Evanger-kraftverk eller 12 prosent av forbruket
i Norge.
- Kundesenteret hadde367 inngående samtaler mellom
kl. 14 og 15, mot normalt 89.
- Sentralbordet hadde på det meste 80 samtaler
på vent.
- Infostab hadde kontakt med 20 ulike medier, deriblant
tre utenlandske.
- Statsnett har beregnet KILE-kostnadene til totalt 25
millioner kroner. BKK blir ikke belastet, siden feilårsaken lå
utenfor BKKs nett.
----------------------------------
BKK-nytt mars 2004
|