Krafttak bergar Faun
Forfatter: Åsmund Soldal
Publiseringsdato: 20.05.2000
BKK har ytt 50 000 kroner til restaureringa av Faun. Båten
var i si tid i statsministar Christian Michelsen si eiga. Frå 1955
til 1976 nytta BKK Faun som skyssbåt ved Matre-anlegga. Det er Hardanger
Fartøyvernsenter som skal føra Faun tilbake til gamal prakt.
- Her ved fartøyvernsenteret i Norheimsund er me
utruleg glade for gåva frå BKK. Det betyr ein ny start for
Faun-prosjektet, og me reknar med at båten skal framstå i fordums
prakt før Noreg høgtidar 100-årsjubileet som uavhengig
nasjon i 2005.
Dagleg leiar ved Hardanger Fartøyvernsenter, Torbjørn
Kaarbø. meiner tidsfristen er viktig fordi Faun i si tid også
tilhøyrde Noregs statsministar, Christian Michelsen. Men båtnamnet
får også masfjordingar og anleggsfolk i mogen alder til å
fatta interesse. Motorbåten var sambandet med omverda for mange i
veglause nordhordlandsfjordar då Matre-anlegga skulle byggjast ut
på 1950- og 1960-talet.
BKK kjøpte båten for 30 000 kroner av skipsreiar
Eilert Lund i 1955 og selde han til Bjarne Hope i 1976 for 26 000 kroner.
Deretter overtok den unge båtentusiasten Trond Eide, som utan å
blunka selde bilen sin for å heva Faun då han sokk ved Porsgrunn.
Siste eigaren er altså Hardanger Fartøyvernsenter som overtok
Lystyachten for ei krone.
I Norheimsund ligg båten turt og trygt, seier Kaarbø.
Men det som eingong var lystyacht for skipsreiarar, er no ein temmeleg
demontert haug av gamle deler. Slikt skræmer ikkje båtbyggjarane
på fartøyvernsenteret.
Verneverdig
Åsmund Kristiansen er dokumentasjonsansvarleg og
skal leggja opp restaureringsplanen. Målet er at Faun skal få
attende sitt gamle preg, utan styrhus og andre påbygde detaljar.
Det vil også seia at den gamle anleggsdieselen som var framdrift
i mange år, skal vekk for godt. Riksantikvaren har erklert Faun som
verneverdig og gav i si tid 800 000 kroner til ny kjøl.
Ein særs detaljert byggekontrakt mellom Damsgaards
Baatbyggeri & Motorforretning og reiar Einar Michelsen på Fjøsanger
kjem til å letta dette detektivarbeidet mykje, seier ein optimistisk
Kristiansen, som også har fått tak i gamle BKK-dokument om
båten. No er han på jakt etter foto av båten slik han
opphaveleg var.
Faun vart bygd i 1916. 52 fot -engelsk, utan bygning over
dekk med ein 50 hestars bensin-og parafinmotor. Byggekontrakten fortel
om teak og mahogny i fleng, om messing og slipt glas. Men også kor
mange dopapirhaldarar båten skulle leverast med. Kristiansen er heilt
matt over dei fantastiske innreiingsdetaljane som må utførast
før verket er fullkome.
Skipper Ingolf Solheim
Ingolf Solheim frå Solheim i Masfjorden var skipper
hos BKK. Han døydde i 1993, men nevøen, Alf Solheim på
Matre kraftstasjon, har tilgang til gamle loggbøker. Den som blar
litt finn snøgt ut at det ikkje berre var direktørar og ingeniørar
som let seg frakta. Alf Solheim seier at BKK i høgste grad utviste
samfunnsansvar medan selskapet eigde båten. Lakoniske notat i loggen
syner dag og tid for sjuketransportar og kven som var sjuk.
Me kan finna ut når skuleborna i fjorden var til
tannlege på Masfjordnes og at tidlegare BKK-direktør Otto
Åberg sat tre og ein halv time i plysjsofaen med krølhaar
den 10. februar 1976.
Takka vera Faun nådde seriefotballen også
til eit veglaust Matre. Når det var bortekamp måtte det båtskyss
til - og at det skjedde med Faun, var sjølvsagt.
Solheim fortel til BKK-nytt at Faun på nokre vis
hadde dei same funksjonane som helikopteret har for anleggsfolk i dag.
Og det var ikkje berre hyggeleg. Med fleire hundre mann i fjellet, skjedde
det dødsulukker. Då var det BKK-båten som frakta båra.
Båten var naudsynt og ei trygd for samfunnet i fjordane. Det hende
aldri at Ingolf eller BKK sa nei, minnest Alf Solheim.
Arne Hope arbeidde på BKK-verkstaden då det
var utbod på anleggsutstyr. Han tipsa broren, Bjarne, om dette. Og
den Oslobusette masfjordingen fekk med seg tre grannar, baud 26 000 kroner,
og var brått ei glede og ei sut rikare.
Ausa rundt kysten
Bjarne Hope, skattedirektøren i kongeriket, fortel
at venegjengen henta Faun i oktober. Båten var såpass merkt
av tidas tann og anleggslivet at askøyveringen, ein pensjonert kaptein,
som skulle fylgja med rundt kysten, på ståande fot takka nei
til skipperansvaret. Men båten var ikkje verre enn at han kunne vera
med som kjentmann. Haustveret og den torpedoforma Faun synte seg snart
å vera nokså lite i harmoni med einannan. Torpederte bølgjer
hadde ein lei tendens til å hamna under dekk.
- Og så var sjølvsagt lensepumpa gåen.
Me auste båten med hand kysten rundt, hugsa ein lattermild Bjarne
Hope. Den mariniserte anleggsmotoren gav ti knops fart og ei rekkje overraskingar.
Venegjengen delte på arbeid og bruk av Faun nokre
år, til vedlikehaldet vart for krevjande. Då var det Trond
som var berginga mot å lova at båten skulle takast vare på
og forbli i landet. Og no er han berga.
Ei sjøsetting under Hardanger Trebåtfest
18. juni frigjer plass til Faun i arbeidshallen på museumsverftet
i Norheimsund. Her kan folk stikka innom og følgja med på
framdrifta i arbeidet.
Torbjørn Kaarbø reknar med ytterlegare
støtte frå Riksantikvaren, men det er ikkje nok.
Fartøyvernsenteret er på jakt etter private
sponsorar til sjølve restaureringa.
Dagleg leiar Torbjørn Kaarbø (t.v) og dokumentasjonsansvarleg
Åsmund Kristiansen i Hardanger Fartøyvernsenter
ombord i Faun.
Artikkelen er henta frå BKK-NYTT nr. 5/99
Tekst og foto: Åsmund Soldal
|